Kluven

Ja, jag är jätte kluven om hur jag ska göra med vaccinet för svininfluensan.
Fick "kallelse" till att ta sprutan som igår tisdag, men jag gick inte dit.  Hade faktiskt inte tid, men vet fortfarande inte hur jag ska göra.
Dennis ska ta sprutan imorgon. Dem flesta som man snackar med har tagit den, eller tänker ta den.
Min mamma o pappa typ ber om att jag ska ta den, mamma har ju tagit den.
Men allvarligt, hur mycket vet vi om det här vaccinet?
Det har aldrig förr blivit testat och man vet fortfarande inte vilka alla biverkningar är.
Ett rykte är att man kan bli steril. Hur bra låter det? Men som sagt, det är ju rykten...
Det som dem kallar "vanliga biverkningar" är ont o öm i armen o feber. Men där finns kanske fler biverknigar som inte visar sig förrän om nårra år.
Där var ju ett vaccin som gavs till gravida kvinnor på 50-talet, det visade sig att dem barnen som föddes, föddes utan armar o ben. Då kom dem helt plötsligt fram till att där var gift i vaccinet. Hallå!!?? Hjälp liksom.
Som andra säger: "Du kan få biverkningar av det vaccinet som du får när du är liten, men det är det ingen som nämner".
Det vaccinet som man får när man är liten, det är testat!! Där är många barn som får hög feber efter att ha fått den, men det vet man åtminstone om. För det är testat!
Men det är fortfarande inte det mot svininfluensan!
Vi hade fågelinfluesan förra året, där om inget vaccin. Inte ens min farmor o farfar fick vaccin, o dom är över 80 bast!
Tänk nästa år... Tänk så kommer svininfluensan tillbaka, med ännu större kraft än vad den har i år, då får man plötsligt vaccinera sig igen, o ska man hålla på o vaccinera sig mot allt hela tiden, då har ju kroppen inget immunförsvar kvar.
O vaccinet kom ju ganska lägligt med tanke på lågkonjukturen. Dem som "uppfann" vaccinet tjänar ju multimum på det. Även om det är gratis för dem som tar det, så betalar ju länderna en summa för att få det till sig.

Nu har jag sagt vad jag tycker, o det är upp till var o en att tycka vad dem vill.
Men jag vet fortfarande inte hur jag ska göra!

Kommentarer
Postat av: olivera

KLUVEN ja de e va man milt kan säga , man dividerar fram o tillbaka ska man eller inte . Va helt säker på att ingen av oss skulle vaccinera sig men sen blev amelie febrig o hosta då började nerverna o idag ligger benne o kräks så ja vet ej de e kanske dumt att inte ta det. JA SOM SAKT KLUVENNNNN.

2009-11-12 @ 12:56:03
Postat av: Linda

Jag ville faktiskt inte vaccinera mig från början. Men jag har valt att vaccinera mig för wikings skull. För jag hade förmodligen överlevt svininfluensan om jag fått den. Men om jag smittat wiking så har han inte så mycket till immunförsvar ännu. Så om du känner barn/bebisar som inte kan vaccinera sig, så kan du ju vaccinera dig så minskar du risken att smitta de som inte kan vaccinera sig. (om du förstår vad jag menar.. ) Kram

2009-11-12 @ 13:50:41
Postat av: Anonym

äsch, eftersom inte alla måste vaccineras sig, lär barnen bli smittade av de som inte vaccinerar sig, även om föräldrar eller andra gör det. så de spelar ingen roll. jag o wilda ska INTE vaccinera oss, de som dör är över 50... jag är 25!!! dessutom vill ja inte uppleva några hemska biverkningar om ett tag (veckor, m´ånader, år) som ja kunnat undvika. nej får man "svinis" får man väl bädda ner sig några extra dagar, med lite piller och SOVA!!!!

löööve you sis

2009-11-12 @ 19:58:41
Postat av: jessica

äsch, eftersom inte alla måste vaccineras sig, lär barnen bli smittade av de som inte vaccinerar sig, även om föräldrar eller andra gör det. så de spelar ingen roll. jag o wilda ska INTE vaccinera oss, de som dör är över 50... jag är 25!!! dessutom vill ja inte uppleva några hemska biverkningar om ett tag (veckor, m´ånader, år) som ja kunnat undvika. nej får man "svinis" får man väl bädda ner sig några extra dagar, med lite piller och SOVA!!!!

löööve you sis

2009-11-12 @ 19:59:21
Postat av: Anonym

åldersgruppen 19-25 ligger i riskgruppen

2009-11-13 @ 09:18:01
Postat av: Anonym

Ja det är faktiskt sant.. Den "vanliga" influensan är brukar vara farlig för äldre. Men svininfluensan har knappt någon gamling fått. Men det är klart man gör som man själv vill :-).

2009-11-13 @ 17:50:39
Postat av: Maria

FYI: Men man kan faktiskt BÄRA på "svinis" och smitta andra även om man har tagit vaccinet och själv inte blir sjuk av de.

2009-11-15 @ 13:33:07
URL: http://marajjah.bloggspace.se
Postat av: Linda

Ja, jag vet det. Men risken är mindre. Men jag hade faktsikt inte vaccinerat mig om inte min son varit så pass liten som han är. Sen vet jag vet om att vaccinet inte är speciellt testat... Och egentligen är det "bra" att bli sjuk, för man bygger upp sitt immunförsvar (missförstå inte). Men tillsist valde jag att vaccinera mig ändå. För de säger att lite av antikropparna går över till barnet via amningen. Dvs. ännu mindre risk att han blir smittad.

:)

2009-11-15 @ 14:33:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0